Op een symposium dat op 27 april 2017 in het Europees Parlement in Brussel werd gehouden, kondigde het Platform de lancering aan van een internationale wedstrijd voor een nieuw gedenkteken gewijd aan de slachtoffers van het nationaalsocialisme, fascisme en communisme in Europa dat geplaatst zal worden op het Jan Reyplein. Deze locatie is samen met de autoriteiten van de stad Brussel bepaald. Het Jan Rey plein ligt in het hart van de Europese wijk, tussen het gebouw van het Europees Parlement en het gebouw van de Europese Commissie.
-
-
Jan Reyplein in Brussel. Op dit plein zal het gedenkteken gerealiseerd worden.
-
-
Het bijzondere van het Jan Reyplein is, dat het plein diagonaal bewandeld wordt.
Het oogmerk van dit gedenkteken is om de miljoenen mensenlevens te herdenken die het leven gelaten hebben door het totalitarisme van de twintigste eeuw in Europa. Maar ook om erbij stil te staan dat de Europese Unie een uniek vredes- en democratieproject dat is gebaseerd op de lessen uit het verleden. De wedstrijd moet een kunstwerk van hoge waarde creëren voor de stad Brussel. De Stad Brussel is er nauw bij betrokken en stimuleert de realisatie van het gedenkteken.
Bijna een jaar later, tijdens een presentatie op 24 april 2018 in het Europees Parlement in Brussel zijn de inzendingen gepresenteerd, waarbij de winnende inzending bekend gemaakt is: Tszwai So van het Verenigd Koninkrijk. Hieronder links de afbeelding van het ontwerp van de winnaar, in het midden van de tweede prijs, en rechts van de derde prijs.
-
-
We hebben een eenvoudige wereldwijde oproep verstuurd, waarin wij het idee van het ontwerp hebben uitgelegd. Binnen enkele weken ontvingen wij dankbetuigingen van bijna 40.000 brieven in meerdere talen, uit verschillende landen, met steun van instellingen en familieleden van de slachtoffers, voldoende om het Jan Rayplein twee keer te bedekken … (Tszwai So – Verenigd Koninkrijk)
-
-
Overdag zijn de plaatsen van de lichtpunten zwart terwijl ze bij het vallen van de avond op een sterrenhemel gaan lijken. De lichtpunten zijn interactief met de activiteiten van de bezoekers op geheugenborden bovenop de bestaande waterstralen om de dreigende aanwezigheid van het verleden te symboliseren. Hier bieden twee interactieve schermen toegang tot een digitaal archief van slachtoffers. Wanneer een bezoeker een bepaalde biografie of een naam opent, oefent een bepaald lampje op het vierkant extra glans uit. (Sabina Tanovic & Dario Kristic – Nederland)
-
-
De vorm is een opgerold vel papier. Dit blad is geperforeerd met gefragmenteerde brieven van slachtoffers in verschillende talen. Het daglicht gaat van boven naar beneden terwijl ’s nachts het licht uit het opgerold vel papier stroomt. (Mantas Maziliauskas, Povilas Šorys, Gitana Stankiene – Litouwen)